Zo helpt AI steden om hun vervoer beter te organiseren

ANP | 4 november 2020 | 17:08 | Foto: ©ANP Zo helpt AI steden om hun vervoer beter te organiseren

Het implementeren van kunstmatige intelligentie in de vervoerssector zorgt ervoor dat we voertuigen en infrastructuur beter kunnen gebruiken. Dat schrijft vaknieuwssite Cities Today. Met AI kan de kwaliteit van netwerken verbeterd worden, verkeer beter worden gecontroleerd en gestroomlijnd en daarnaast legt AI de basis voor oplossingen die mobiliteit verbeteren - met name in de steden.

Door het gebruik van smartphones en sensoren in voertuigen is er veel meer informatie beschikbaar over hoe mensen en voertuigen zich bewegen. Dit kan gebruikt worden bij het managen van infrastructuur en het verbeteren van het design van voertuigen. Al deze data samen vormt de primaire bron voor het bouwen van transport-AI.

Het meest bekende voorbeeld van AI in vervoer is natuurlijk de zelfrijdende auto. De International Society of Automotive Engineers (SAE) classificeert zelfrijdende voertuigen in zes niveaus, waarbij 0 staat voor geen enkele automatisering en die vervolgens oploopt naarmate het voertuig meer handelingen van de mens overneemt. De meeste auto’s hebben vandaag de dag niveau 1 of 2. Bij deze niveaus horen onder meer parkeerassistentie, cruise control en het automatisch in een bepaalde baan blijven rijden. Hierbij worden mensen ondersteund bij het rijden, maar is er nog geen sprake van volledige automatisering.

Smart roads

Hoewel veel mensen verwachten dat auto’s die helemaal zelfrijdend zijn zo goed werken dat ze in iedere context veilig kunnen rijden is het waarschijnlijker dat dezelfde AI die de auto’s aanstuurt ook wordt gebruikt om de infrastructuur zelf veiliger te maken. Denk aan ‘smart roads’ die constant communiceren met alle (zelfrijdende) voertuigen om zo efficiënter groen en rood licht te kunnen geven, bepaalde voertuigen voorrang kunnen geven en kunnen anticiperen op een gevaarlijke situatie.

Ook kan deze technologie worden ingezet om openbaar vervoer zo te innoveren dat mensen zelfrijdende auto’s alleen gebruiken in meer afgelegen gebieden, als aansluiting op een efficiënt OV-systeem dat ze vervolgens verder naar hun bestemming brengt.

Dit soort innovaties zullen waarschijnlijk relatief hun intrede doen in de (grote) steden, maar daarbij ontstaat in het begin ook het risico dat deze steden juist verder verstopt raken door een groot aanbod (zelfrijdende) deelauto’s en bezorgbusjes. Om dat te voorkomen zullen steden zorgvuldig de controle moeten bewaren over welke innovaties ze wel en niet toelaten.

Meer weten over Huawei en Kunstmatige Intelligentie? Klik hier.