Verizon herroept advertentie ‘5G is nodig voor brandweer'

ANP | 16 oktober 2020 | 10:18 | Foto: ©ANP Verizon herroept advertentie ‘5G is nodig voor brandweer'

Het Amerikaanse telecomconcern Verizon herroept advertenties die claimen dat hun nieuwe netwerk ‘gebouwd is voor brandweerlieden en nooddiensten’. Dat meldt technieuwssite The Verge. Na klachten dat de advertenties misleidend zijn zijn de brancheorganisaties National Advertising Division (NAD) en Better Business Bureau een onderzoek gestart.

Eerder deze week kondigde Verizon aan dat het bedrijf de 5G-dekking zou uitbreiden naar tientallen miljoenen extra consumenten in de Verenigde Staten, samen met de lancering van de nieuwe 5G-iPhone.

Maar de advertenties waar ophef over ontstond werden eerder vertoond en maakten deel uit van de 5G Super Bowl-reclamecampagne. Deze campagne prees Verizons ‘snellere netwerktechnologie’ als bewust ontworpen voor brandweerlieden en hulpdiensten, net als voor muziek en onderwijs. Techwebsite Ars Technica heeft een paar uitingen uit de advertenties, die inmiddels zijn verwijderd, bewaard en gepubliceerd.

Video's streamen vanuit de helm

Een brandweerman zei in de advertentie het volgende: "Als ik een brand in ga komt de rook vaak tot de grond, en is het pikdonker. Tijd is van cruciaal belang bij een brand waarbij de structuur van een gebouw in gevaar komt, omdat het leven of dood kan betekenen. Met 5G kunnen we straks vanuit de helmen van brandweerlieden video’s streamen die naar het commandocentrum worden gestuurd, en al die video’s samenvoegen om zo een betere indruk van de omgeving te krijgen. Hiervoor hebben we 5G ultra wideband nodig."

Het grootste bezwaar bij de advertentie is dat Verizon tot deze week alleen beperkte mmWave-dekking bood en alleen in bepaalde verstedelijkte gebieden, waardoor ultra wideband 5G de brandweerlieden amper meer zou kunnen bieden dan de standaard LTE. T-Mobile heeft over de advertentie bij de NAD geklaagd. Verizon is er vervolgens mee akkoord gegaan om de advertenties in te trekken.

Naast het terugtrekken van de campagne heeft de NAD een aantal aanbevelingen gedaan voor de toekomstige communicatie van Verizon. Zo zou het bedrijf niet langer ongefundeerd moeten claimen dat de 5G-service van Verizon tien keer sneller is dan de wifi in huis, dat klanten zich geen zorgen hoeven te maken om lags en dat een download die eerst 20 minuten duurde nu nog maar 20 seconden duurt.

Meer weten over Huawei en 5G? Klik hier.