Luum wil wimperbranche opnieuw uitvinden met AI
Wimperextensions zijn de laatste jaren steeds populairder geworden, met name in Azië. Toch lijkt de kans klein dat het echt een grote markt wordt - het laten zetten van kunstwimpers is erg duur, kost veel tijd en moet ook nog eens om de drie tot vier weken opnieuw gebeuren. Maar het roboticabedrijf Luum denkt daar met AI verandering in te kunnen brengen, schrijft vaknieuwssite TechCrunch.
Luum is een vier jaar oud roboticabedrijf dat denkt de markt ‘exponentieel’ te kunnen vergroten door het aanbrengen van wimperextensions sneller, automatisch en goedkoper te maken. Het bedrijf wil een robot ontwerpen die in 20 minuten een set wimperextensions aan kan brengen, in plaats van de twee uur die een schoonheidsspecialist daar nu mee bezig is.
De markt voor wimperextensions is interessant, vindt Luum, omdat ze na een paar weken uitvallen en mensen dus weer terug moeten komen om de wimpers bij te laten vullen. Dit zorgt voor veel herhaalbezoeken, en als een robot dat werk van een schoonheidsspecialist over kan nemen hoeft een salon maar één keer te investeren in een robot en kunnen ze later winst blijven maken met een vrijwel volledig geautomatiseerd proces. Een salon kan de wimperextensions gebruiken als een methode om mensen regelmatig binnen te laten lopen, en ze daarnaast nog andere behandelingen aanbieden als ze er toch zijn.
Nu nog bouwen
Het probleem is vooralsnog dat zo’n robot niet bestaat. Op dit moment maakt het bedrijf gebruik van Epsonrobots, industriële robots met verschillende armen en sensoren, waardoor de wimperrobot lijkt op iets wat je normaal gesproken bij de tandarts aan zou treffen. Het aanbrengen van wimpers is met die robots nu zo’n 100 keer geprobeerd op 25 mensen, en het proces duurt nog even lang als dat het met de hand zou gebeuren. De oprichters van het bedrijf, Nathan Harding en Kurt Amundson, hebben zelf jarenlange ervaring bij Epson en zijn ervan overtuigd dat ze de robot binnen afzienbare tijd kunnen bouwen.
Inmiddels heeft het bedrijf al tien miljoen dollar aan investeringen op weten te halen. Philippe Sanchez, de CEO, zegt tegen TechCrunch dat het de robots veilig zijn om op zo’n dichte afstand van de ogen te werken. Omdat de robots alleen maar kunstwimpers op hoeven te tillen, die vrijwel niets wegen, zitten de armen heel licht met magneten aan de robot verbonden. Ze vallen er dus ook heel makkelijk af, en kunnen iemand niet met kracht bezeren.
De uiteindelijke machine moet zo’n 125.000 dollar kosten. Wel kan deze machine vier tot zes keer sneller werken dan een normale schoonheidsspecialist. De machine zou zo’n vier tot vijf jaar mee kunnen gaan.
Meer weten over Huawei en Kunstmatige Intelligentie? Klik hier.