Kan een digitale dokter met AI de zorg in Rwanda verbeteren?
Het Britse health-techbedrijf Babylon wil met digitale middelen zoals kunstmatige intelligentie (AI) de gezondheidszorg in Rwanda en andere opkomende landen verbeteren. Dat schrijft de Financial Times (FT).
Volgens Ali Parsa, de oprichter van Babylon, hebben ontwikkelingslanden de kans om hun gezondheidszorg zo in te richten dat ze niet dezelfde fouten maken als westerse landen. Dat betekent een focus op preventie in plaats van op kostbare genezing. "Zij kunnen zich richten op het gezond houden van hun bevolking, in plaats van te investeren in ziekte."
Babylon belooft een op AI gebaseerde chatbot die "de kracht van een doktersbrein in een mobiele telefoon stopt voor medisch advies". In de praktijk zijn daar echter wat kanttekeningen bij te plaatsen, meldt de FT. Zo zou uit een onderzoek blijken dat online symptoomcheckers minder breed kunnen diagnosticeren dan een offline doktersbezoek.
Aanpassen aan lokale omstandigheden
Analisten wijzen erop dat de algoritmen van een symptoomchecker daarnaast aangepast moeten worden aan lokale omstandigheden, zoals de patronen waarin ziektes zich ontwikkelen en de manier waarop mensen er over praten. Bovendien is er een praktisch probleem bij het uitrollen van een chatbot in Rwanda: slechts een klein deel van de bevolking bezit een smartphone.
In de praktijk wordt daarom vooral de sms-variant van Babylon gebruikt. Daarbij worden geen chatbots ingezet, maar sturen patiënten een sms’je om een afspraak te maken. Vervolgens worden ze gebeld voor een telefonisch doktersconsult. Via een sms kunnen ze ook medicijnrecepten en testaanvragen ontvangen.
Ook die simpelere versie van het digitale zorgsysteem heeft zin, schrijft de zakenkrant. Zo kunnen mensen die in afgelegen gebieden wonen sneller en makkelijker toegang krijgen tot een arts en is de wachttijd in klinieken verkort.
Meer weten over Huawei en Kunstmatige Intelligentie? Klik hier.