Cyberpunk 2077 laat zien wat DLSS-AI kan doen

ANP | 11 december 2020 | 14:26 | Foto: ©ANP Cyberpunk 2077 laat zien wat DLSS-AI kan doen

Deep Learning Super Sampling (DLSS) is AI die afbeeldingen op lagere resoluties rendert, maar ze eruit laat zien alsof dat op een hogere resolutie gebeurt. Een functie met mooie beloften, maar die in de praktijk nog niet veel deed, schrijft nieuwssite Vice. Cyberpunk laat zien wat deze functie voor een spel kan doen.

Voor Cyberpunk waren er al spellen die van de functie gebruik maakten, zoals het actiespel Control - dat spel werd juist geprezen om de toepassing van DLSS. Maar volgens Vice voegde die functie daar niet veel toe, omdat met de meeste set-ups het spel net zo goed werkt als je je eigen graphic-instellingen zoveel mogelijk omhoog zet. Er is geen reden om die lager te laten draaien en dan met AI kunstmatig een betere ervaring te creëren.

Omdat Cyberpunk 2077 zo’n groot spel is, is het moeilijk om het spel op volle kracht te laten draaien op computers of consoles die niet zijn voorzien van de nieuwste specs. Op momenten waar het spel echt intensief gaat draaien, bijvoorbeeld bij een aanval met veel verschillende vijanden, wordt dan de framerate zo laag dat hij bijna onspeelbaar is. Om zoveel activiteit aan te kunnen zou de speler de graphics een stuk lager moeten zetten.

Dankzij DLSS hoeven spelers die afweging niet meer te maken, beweert Vice. Simpel gezegd ‘gokt’ DLSS hoe een scène gerenderd moet worden en hoeft daardoor niet door het veel intensievere proces te gaan van een normale render. Hoewel de developer, CD Projekt Red, updates heeft aangekondigd die de prestaties van het spel waarschijnlijk zullen verbeteren, verwacht Vice dat veel PC-spelers toch DLSS zullen moeten gebruiken om zowel goede graphics als een framerate van 60fps te krijgen.

Meer weten over Huawei en Kunstmatige Intelligentie? Klik hier.