Zes startups willen kleine boodschap snel bezorgen

ANP | 22 maart 2021 | 18:09 | Foto: ©ANP Zes startups willen kleine boodschap snel bezorgen

Een zestal startups staat klaar met fietskoeriers die kleine boodschappen binnen tien minuten thuisbezorgen. Dat meldt Het Financieele Dagblad. Durfinvesteerders steken er miljoenen in, het FD noemt de boodschappers "de nieuwste rage".

De boodschappenkoeriers verschillen van onlinesupermarkten zoals AH.nl of Picnic in hun snelheid en de focus op een kleine hoeveelheid producten. ‘Grote’ onlinesupermarkten richten zich op de weekboodschappen met relatief hoge minimum bestelbedragen, en hanteren vaste bezorgmomenten die op zijn vroegst de volgende dag zijn. Bij de koeriers kan een consument ook één banaan bestellen die dan in een paar minuten geleverd wordt.

Sinds enkele weken is het Duitse Gorillas actief in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Die startup heeft eigen "dark stores" waar klanten niet zelf naar binnen gaan, maar waar fietskoeriers hun bestellingen afhalen. Het bedrijf heeft eind vorig jaar 37 miljoen euro aan investeringen ontvangen om het concept verder uit te rollen.

Het eveneens Duitse Flink wil "heel snel" de Nederlandse markt betreden, de Britse concurrenten Dija, Weezy en Zapp en het Turkse Getir zoeken ook naar personeel om Nederlandse takken op te zetten. Ook in die bedrijven wordt geïnvesteerd: Flink haalde deze maand 43 miljoen euro op, Getir kreeg in januari zelfs 107 miljoen euro.

Verdienen door te groeien

De bezorgdiensten hebben wel te kampen met hoge aanloopkosten, zegt Koen Frenken, hoogleraar Innovatiestudies aan de Universiteit Utrecht tegen het FD. Zo worden de fietskoeriers van Gorillas niet zoals bij maaltijdbezorgdienst Deliveroo per levering betaald, maar krijgen ze per uur betaald. Bovendien wordt op dure stadslocaties magazijnruimte gehuurd. "Willen ze dat terugverdienen, dan zullen ze veel moeten bezorgen."

Gorillas erkent dat te willen door in een rap tempo te groeien. Volgens Frenken proberen startups dat wel vaker. "Tegenwoordig probeert iedereen een platform op te richten en er als sterkste uit te komen."

Populair in China

Het bezorgen van kleine boodschappen is in China al jaren populair, wat nog eens extra is aangewakkerd door strenge lockdowns aan het begin van de coronapandemie. Volgens Business Insider zou Tencent, het Chinese techbedrijf achter WeChat, een miljoeneninvestering in Gorillas overwegen. De bedrijven hebben de investering zelf nog niet naar buiten gebracht.

Meer weten over Huawei en Digitale Transformatie? Klik hier.