Japans bedrijf komt met robotvakkenvuller
Vanaf volgende maand kunnen supermarktklanten in Tokio een opmerkelijke nieuwe medewerker tegen het lijf lopen: een robot. Het door Telexistence ontwikkelde apparaat moet de automatisering van de detailhandel vooruit helpen, meldt Reuters. De robot heeft een opmerkelijk boomerang-vormig hoofd, omdat klanten zich onprettig zouden voelen bij een robot die te veel op een mens lijkt.
De robot met de naam Model T werkt vooralsnog niet helemaal vanzelf. In eerste instantie zal het apparaat op afstand door mensen bediend worden, tot de kunstmatige intelligentie van de robot zo ver ontwikkeld is dat hij menselijke bewegingen kan nadoen. Het voordeel daarvan is dat de bedieners niet op dezelfde locatie hoeven te zijn als de winkel. Bovendien maakt het de robots een stuk goedkoper omdat de software niet eerst maandenlang getraind hoeft te worden.
Het inzetten van robots moet helpen bij het op peil houden van de Japanse arbeidsmarkt. Door de vergrijzing en bevolkingskrimp van het land zijn er steeds minder mensen beschikbaar voor fysiek werk. Hoewel robotisering in sommige industrieën al vergevorderd is, komen robots in de publieke ruimte nog niet zo vaak voor. In een speciaal ingerichte fabriek kan een robot veel efficiënter werken dan een mens, maar open ruimte is vaak te onvoorspelbaar voor een machine.
Uitrol
FamilyMart, een keten van de in Japan alomtegenwoordige ‘konbini’-minisupers, wil in 2022 in twintig winkels robots aan het werk hebben. Concurrent Lawson verwacht in september de eerste robotvakkenvuller te laten inklokken.
Meer weten over Huawei en Digitale Transformatie? Klik hier.