WhatsApp integreert webshop in India
De Indiase onlinesupermarkt JioMart wordt binnen zes maanden geïntegreerd in WhatsApp. Dat meldt de Engelstalige zakenkrant Mint. De stap moet het mogelijk maken voor de 400 miljoen Indiase gebruikers van WhatsApp om aankopen te doen zonder de chatapp te verlaten.
JioMart bestaat pas sinds mei afgelopen jaar en is onderdeel van Reliance, het grootste winkelbedrijf van India. Reliance wil met de webshop online de concurrentie aangaan met Amazon en Flipkart.
In april vorig jaar nam WhatsApp-moederbedrijf Facebook voor omgerekend ruim 4,7 miljard euro een belang van bijna 10 procent in de digitale tak van Reliance. Nu is het eerste resultaat van de samenwerking tussen de twee bedrijven zichtbaar. "De integratie van JioMart voegt een winkellaag toe aan chatgesprekken op WhatsApp", zegt marktanalist Jayanth Kolla tegen Mint. "Nu zijn chats, de winkelervaring en betalingen in dezelfde interface samengevoegd." Eind vorig jaar voegde WhatsApp al een Tikkie-achtige betaalmethode toe aan WhatsApp voor Indiase gebruikers.
Verdienmodel
India is het land met de meeste WhatsApp-gebruikers: 400 miljoen van de in totaal 2 miljard wereldwijd woont in het land. De in 2014 door Facebook overgenomen chatdienst heeft nog altijd geen verdienmodel: de dienst is gratis te gebruiken en bevat geen advertenties.
Vergeleken met andere chatapps, waaronder Facebooks eigen Messenger, is WhatsApp erg spartaans in functionaliteit gebleven. Analisten denken dat het Amerikaanse bedrijf het enorme bereik van WhatsApp ten gelde wil maken door extra betaal- en winkeldiensten aan te bieden waarover het marges kan rekenen.
Meer weten over Huawei en Digitale Transformatie? Klik hier.