VVD en CDA: ‘Hou kwaliteit digitaal hoger onderwijs in de gaten’

ANP | 7 september 2020 | 11:11 | Foto: ©ANP VVD en CDA: ‘Hou kwaliteit digitaal hoger onderwijs in de gaten’

Coalitiepartijen VVD en CDA vinden dat de kwaliteit van digitale lesvormen in het hoger onderwijs scherper in de gaten gehouden moet worden. Die oproep doen ze in de Volkskrant. Waar basisscholen en middelbare scholen hun deuren inmiddels weer geopend hebben, wordt door de corona-uitbraak naar schatting 70 tot 90 procent van het onderwijs aan universiteiten en hogescholen op afstand gegeven.

VVD-Kamerlid Dennis Wierma gaat binnenkort bij een debat over de gevolgen van corona voor het hoger onderwijs een voorstel indienen voor extra controles. "De minister moet er bovenop zitten," zegt hij tegen de Volkskrant. "Ik hoor van studenten dat zij zich grote zorgen maken." Daarom bepleit hij "mystery visits" door inspecteurs die per opleiding de digitale knelpunten in kaart moeten brengen.

"Natuurlijk houdt de bestaande accreditatieorganisatie de kwaliteit in de gaten," vindt CDA-Kamerlid Harry van der Molen. "Maar die beoordelingen zijn vooral op de toekomst gericht, terwijl we nu behoefte hebben aan informatie over de dagelijkse gang van zaken."

Ook de Landelijke Studenten Vakbond wil graag harde data over de gevolgen van corona voor de onderwijskwaliteit. De universiteiten vinden echter dat bestaande instrumenten voldoende zijn om de kwaliteit te monitoren, net als coalitiepartijen D66 en ChristenUnie.

College via Zoom

Sinds de lockdown inging zijn veel onderwijsinstellingen rap overgeschakeld op het geven van colleges via videoplatforms als Zoom, Microsoft Teams en Google Meet. Voor het houden van toezicht bij tentamens wordt bij sommige scholen gebruik gemaakt van zogeheten proctoringsoftware. Die houdt de student via webcam en microfoon in de gaten, terwijl ook het gebruik van de computer gemonitord wordt. Studenten van de Universiteit van Amsterdam vinden dat dit inbreuk maakt op hun privacy en spanden daarop een kort geding aan. Dat werd echter door de universiteit gewonnen.

In Het Financieele Dagblad stelde de Utrechtse hoogleraar digitale samenleving José van Dijck onlangs dat we moeten waken voor Amerikaanse onderwijstechbedrijven. Volgens haar moeten universiteiten samen inzetten op een publieke infrastructuur. "Studenten zijn geen dataleveranciers voor platformbedrijven; een zorgvuldig beheer van leerdata maakt gepersonaliseerd onderwijs mogelijk en bewaakt de privacy."

Meer weten over Huawei en Digitale Transformatie? Klik hier.