‘Twitter goede graadmeter voor consumentenvertrouwen’
De Italiaanse centrale bank heeft ontdekt dat tweets een goede graadmeter zijn voor de manier waarop consumenten naar inflatie kijken. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de bank, meldt persbureau Reuters.
Volgens de onderzoekers zijn de indicaties die uit miljoenen bestudeerde tweets naar boven komen net zo betrouwbaar als de cijfers van het Italiaanse statistiekbureau en financieel analisten. Bijkomend voordeel is dat de Twitter-graadmeter live doorloopt en dat er gedetailleerdere inzichten uitrollen.
"De resultaten suggereren dat Twitter een nieuwe bron kan zijn om erachter te komen wat de markt denkt", zeggen de auteurs van het onderzoek. Ze denken dat tweets in andere landen op een vergelijkbare manier onderzocht kunnen worden.
Verzameling
Voor de analyse zijn 11,1 miljoen Italiaanse tweets verzameld die tussen juni 2013 en december 2019 zijn geplaatst. In elk bericht moest minstens een woord staan dat te maken heeft met inflatie, prijzen en prijsveranderingen. Vervolgens werd de dataset opgeschoond om advertenties en berichten over niet-economische vormen van inflatie eruit te halen.
"Hoe meer mensen ergens over praten, hoe groter de kans dat die woorden hun mening weergeven en dat hun visie andermans mening kan beïnvloeden", schrijven de onderzoekers.
Twee indices
Op basis van de tweets zijn twee indices gebouwd die laten zien of mensen denken dat de inflatie zal stijgen of juist dalen. "Als mensen praten over dure rekeningen, laat dat zien dat ze een hogere inflatie verwachten. Maar als mensen dalende olieprijzen bespreken, duidt dat op verwachtingen van een dalende inflatie."
Helemaal perfect is het analysemodel niet: soms werd de uitkomst verdoezeld door een gebeurtenis die viraal ging. Zo werd in 2014 massaal het woord "duurder" getweet nadat bekend werd dat een appartement voor een recordbedrag van 195 miljoen euro was verkocht.
Meer weten over Huawei en Digitale Transformatie? Klik hier.