Online model geeft inzicht in kosten elektrische vrachtwagen

ANP | 23 oktober 2020 | 12:36 | Foto: ©ANP Online model geeft inzicht in kosten elektrische vrachtwagen

Onderzoeksbureau Panteia heeft een Total Cost of Ownership (TCO)-model gemaakt waarmee transportondernemers kunnen berekenen hoeveel het bezit en gebruik van een elektrische vrachtwagen kost ten opzichte van een diesel. Het TCO-model werd gemaakt in opdracht van de Topsector Logistiek. Het model is online gratis beschikbaar gesteld.

Overstappen op een batterij elektrische vrachtwagens (BEV’s) vermindert de uitstoot van CO2 aanzienlijk, maar veel transportondernemers maken zich zorgen over de kosten. Met het TCO-model kunnen ze een inschatting maken van de kosten van een heavy-duty BEV - dit is een vrachtwagen van 3,5 ton of meer - over de hele levenscyclus van het voertuig.

De kostprijs van de BEV kan worden afgezet tegen een dieselvariant. Door aan verschillende knoppen van het model te draaien, zoals de verwachte levensduur van het model, de omvang van subsidies, de hoogte van de dieselprijs en de hoogte van de energieprijs, kunnen verschillende factoren worden meegenomen in de overweging.

Het model kijkt dus niet alleen naar de aanschafprijs van het voertuig, maar naar het totale kostenplaatje inclusief laadinfrastructuur op basis van de huidige staat van de techniek. Gebruikers kunnen de kostprijs per kilometer vergelijken, of de invloed meenemen van dalende aanschafprijzen van BEV’s als gevolg van bijvoorbeeld lagere batterijprijzen. Hoewel het model in de kern om kostenvergelijking draait wordt ook de jaarlijkse uitstoot van vervuilende stoffen meegenomen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen CO2, PMx en NOx. Als elektrische vrachtvoertuigen op grijze stroom rijden worden hier ook CO2- en NOx-emissies aan toegekend.

Meer weten over Huawei en Digitale Transformatie? Klik hier.