Nederlandse zorgtechstartup wil huisartsen ontlasten
De Amsterdamse startup Quin wil met een digitaal platform huisartsen en medisch specialisten ondersteunen. Het bedrijf heeft onlangs 25 miljoen euro aan investeringsgeld ontvangen, zo meldt Het Financieele Dagblad.
Patiënten kunnen bij Quin via een app hun gezondheidsklachten melden. Die worden digitaal geanalyseerd, en pas als het echt nodig is volgt een fysiek bezoek aan de huisarts. Het bedrijf denkt dat zo 12 procent van de doktersbezoeken overbodig gemaakt kan worden, wat 230 miljoen euro zou besparen. Tegelijkertijd zou de patiënt beter geholpen worden.
Het platform verzamelt data om de systemen te verbeteren. Omdat het medische gegevens betreft, is dat een gevoelig punt. Quin stelt echter dat "privacy en veiligheid goed geregeld is". Data wordt niet verkocht.
Samenwerking
Volgens Quin is de werkdruk van huisartsen erg hoog, wat het vak weinig aantrekkelijk maakt. Daardoor zouden praktijken met opvolgingsproblemen kampen. Het gebruik van een digitaal platform zou dat beter moeten ondersteunen. Door ook medisch specialisten te betrekken, kan samenwerking makkelijker plaatsvinden.
Het bedrijf biedt niet alleen digitale diensten, maar investeert ook in fysieke huisartsenpraktijken. Eerst probeerde Quin om bestaande praktijken aan te sluiten op de app, maar die durfden dat niet aan uit tijdnood en geldgebrek. Om toch praktijkervaring op te doen en het concept verder te ontwikkelen, heeft de startup huisartsenpraktijken gekocht. Inmiddels zijn er twaalf vestigingen. De startup wil met overnames dit jaar verder uitbreiden en eind dit jaar de blik op Duitsland richten.
Meer weten over Huawei en Digitale Transformatie? Klik hier.