Digitaal oud en nieuwfestival is alsof je ‘Netflix moet bouwen’
In een race tegen de klok zijn developers, cloudarchitecten, projectmanagers, UX en UI-designers en vele anderen bezig om het digitale oud en nieuwfestival Goodbye 2020 in de steigers te zetten. Met meer dan veertig streams en ruim 250 artiesten kunnen mensen in heel Nederland, veilig vanuit hun eigen huis, het nieuwe jaar inluiden.
Het idee voor het digitale festival kwam van Maarten Schulz, grondlegger van het online festivalplatform Follow the Beat. De techniek wordt verzorgd door Incentro, een bedrijf dat organisaties helpt om digitale vernieuwingen te realiseren. Jaap Vlaming is directeur sales bij Incentro. "We hadden al best lang contact met Maarten, en zeiden: we willen graag helpen om na een jaar ellende te zorgen dat we iets leuks kunnen doen om toch te zorgen dat mensen binnen blijven."
Ennio Brands is het hoofd van Technology bij Incentro. Het lastige aan het project is volgens Brands niet alleen dat het in een korte tijd opgezet moet worden, maar ook dat het enorm schaalbaar moet zijn. "In eerste instantie ging het om een paar gemeenten, een paar duizend bezoekers." Maar later kreeg het project zelfs een miljoen euro van de overheid, die het als een goed initiatief zag om jonge mensen binnen te houden met oud en nieuw.
Koningsdag
Met Koningsdag heeft Incentro ervaring opgedaan met een vergelijkbaar concept. "Maar daar schakelden 500.000 mensen tegelijkertijd in om de speech van de koning te kunnen volgen. Dit evenement duurt veel langer, mensen zullen wisselend inloggen." Om snel te kunnen schakelen bij een wisselende vraag werken ze samen met Google - Incentro is de grootste partner van Google in de Benelux. De techniek draait in Google Cloud Run, met schaalbare servers. Als de vraag toeneemt zet Google er extra containers bij.
"In feite zijn we in hele korte tijd een soort Netflix in het klein aan het bouwen", zegt Brands. "We hebben 40 kanalen, en op elk kanaal gaat een stream draaien." Een deel van de artiesten neemt hun show vooraf op, bijvoorbeeld in de Koepelkerk, poppodia en clubs. Maar voor een deel moet het ook live gebeuren, met een kleine crew op locatie.
Zoomkamers
En dan zijn er nog de Zoomkamers: bij elke artiest wordt er via Zoom een digitale kamer opengesteld waar 1000 mensen tegelijkertijd in kunnen, en die mensen zijn voor iedereen te zien. "Je bent eigenlijk op TV", zegt Brands. "Het is exclusief, alsof je in de VIP-room op een feestje staat. Zo willen we toch zoveel mogelijk dat oud en nieuwgevoel nabouwen."
En ook over de beveiliging is goed nagedacht, benadrukt Vlaming. Google wordt door de industrie als veiligste platform gezien voor dit soort evenementen en is erop ingericht om een veilige infrastructuur te kunnen bieden. "Het is wel spannend", zegt Brands. "We verbinden hier toch onze naam aan. Je wil dat het goed gaat." Hij zal samen met een team van zo’n vijf mensen tijdens het hele evenement op het puntje van zijn stoel zitten om alles in de gaten te houden. "Het wordt voor hem een nuchtere oud en nieuw", lacht Vlaming. "Hij heeft aan het einde wel wat extra vakantiedagen verdiend."
Meer weten over Huawei en Digitale Transformatie? Klik hier.