Dashboard moet inzicht geven in politieke online-advertenties

ANP | 17 november 2020 | 10:49 | Foto: ©ANP Dashboard moet inzicht geven in politieke online-advertenties

Een nieuw dashboard moet de transparantie vergroten rondom het online voeren van politieke campagnes voor de Tweede Kamerverkiezingen volgend jaar. In het door de Universiteit van Amsterdam ontwikkelde ICDS Verkiezingsobservatorium is te zien hoeveel advertenties een politieke partij heeft ingekocht op welk platform, en hoeveel geld daaraan is uitgegeven.

Zo valt dinsdagochtend op dat Forum voor Democratie koploper is op Facebook, met sinds 1 september 192 advertenties waaraan tussen de 29.000 en 52.000 euro is uitgegeven. De reclames worden bovendien vaker aan mannen getoond dan aan vrouwen, terwijl dat bij bijvoorbeeld GroenLinks andersom is. Op Google is D66 juist koploper, met 344 advertenties ter waarde van ruim 40.000 euro.

De gegevens zijn afkomstig van de techbedrijven zelf en worden binnenkort aangevuld met data van Who targets me?, een programma waarmee internetgebruikers zelf kunnen achterhalen wie zijn politieke advertentiepijlen op hem richt. De onderzoekers achter het dashboard willen met de website inzichtelijk maken hoeveel advertenties er op onlineplatforms worden ingekocht, hoeveel geld eraan uitgegeven wordt, wie de advertenties te zien krijgen en hoe ze worden gepersonaliseerd op individueel niveau.

Meer weten over Huawei en Digitale Transformatie? Klik hier.