Apps moeten Nederlandse mobiliteitsinfrastructuur vlottrekken

ANP | 9 november 2020 | 15:03 | Foto: ©ANP Apps moeten Nederlandse mobiliteitsinfrastructuur vlottrekken

De Rijksoverheid wil mobiliteit slimmer en duurzamer maken door gebruik te maken van data en slimme apps. Waar reizen nu al via apps gepland kunnen worden, moet een volgende generatie ‘Mobility as a Service’-apps (MaaS) alle vervoersmiddelen van alle aanbieders op een plek te plannen, boeken en te betalen maken. De data die met de apps wordt verzameld, wordt bovendien ingezet om gebruikers tot slimmere en duurzamere keuzes te verleiden.

"MaaS moet volledig op maat zijn," zegt Eric Mink, programmamananager bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. "Als je bijvoorbeeld graag duurzaam reist, kies je voor een ‘groene’ app die je meer via OV of deelfiets stuurt. Maar ook bereikbaarheid van het platteland en reizen voor mensen met een handicap moeten gegarandeerd zijn. Wil je comfort en is de prijs niet bepalend, dan kies je eerder voor een app die je via hogesnelheidstrein, limousines en het vliegtuig stuurt."

De overheid heeft van de huidige generatie reisapps geleerd dat ze niet op haar handen moet gaan zitten. "Dan word je gegarandeerd overvleugeld door Silicon Valley. En inmiddels weten we dat veel apps in tweede instantie ook ongewenste effecten kunnen hebben. Dus kun je maar beter direct aan tafel gaan." Het idee is dat als de overheid een rol speelt bij de ontwikkeling, er meer standaardisatie is en data beter gedeeld wordt. "Dan kunnen we de onderliggende data gebruiken om beter te optimaliseren op beleidsdoelen zoals duurzaamheid, filebestrijding en bereikbaarheid van het platteland."

Pilot met 7 apps

Dit najaar moeten de eerste MaaS-apps beschikbaar komen. Dat zijn er direct zeven, die hun oorsprong vinden in een regio met een specifieke focus. Zo komt er een app voor woon-werkverkeer rond de drukke Amsterdamse Zuidas, kan er CO2-neutraal gereisd worden in Eindhoven en moet een app het grensoverschrijdende vervoer in Limburg aanpakken. De apps komen echter nationaal beschikbaar, wat de pilot volgens de overheid wereldwijd uniek maakt. Tot nu toe is MaaS alleen in steden uitgeprobeerd.

Data die met de apps verzameld wordt, moet bovendien geanonimiseerd gedeeld worden met onderzoeksinstituut TNO. "Daarmee willen wel als Rijk slimmer worden in welke prikkels je in het systeem moet brengen. Als je vijf procent van de mensen tot ander gedrag weet te verleiden, kun je vast en zeker geld besparen en problemen oplossen." Daarvoor moeten wel minstens 50.000 tot 100.000 gebruikers de apps gaan gebruiken.

Meer weten over Huawei en Digitale Transformatie? Klik hier.