Adobe komt met software om misinformatie tegen te gaan

ANP | 3 augustus 2020 | 18:03 | Foto: ©ANP Adobe komt met software om misinformatie tegen te gaan

Adobe heeft meer details gegeven over zijn Content Authenticity Initiative (CAI), een systeem waarmee het bedrijf misinformatie in beelden wil tegengaan. Dat schrijft The Verge. Zo wordt er aan afbeeldingen permanent data toegevoegd over de bron en de bewerkingen aan het beeld. Dat moet ervoor zorgen dat nieuwsbeelden niet ongemerkt kunnen worden gemanipuleerd of uit hun context kunnen worden gehaald. Naar verwachting komt CAI eind 2020 in Photoshop beschikbaar.

Foto’s hebben standaard al zogeheten EXIF-tags waarin bijvoorbeeld het tijdstip waarop de foto is genomen wordt opgeslagen. Die tags kunnen echter makkelijk achteraf aangepast worden. CAI-tags krijgen cryptografische handtekeningen waarmee gebruikers kunnen verifiëren of de informatie wel echt klopt en niet aangepast is. Ook kunstenaars en andere makers kunnen er met CAI voor zorgen dat hun bronvermelding altijd bij de afbeelding is opgeslagen.

Er is echter nog wel wat nodig om het systeem te laten werken. Zo moeten camera’s CAI ondersteunen zodat ze op een beveiligde manier foto’s taggen met tijdstippen en locatie-info. Bewerkingssoftware moet in de tags opslaan hoe een afbeelding bewerkt is. Alleen dan kan een gebruiker zien dat alleen de lichtbalans van een afbeelding is aangepast, en dat er bijvoorbeeld geen zaken zijn weggegumd. Adobe stelt CAI gratis beschikbaar onder een open source licentie, zodat andere bedrijven er ook gebruik van kunnen maken.

Meer weten over Huawei en Digitale Transformatie? Klik hier.