Schiphol start proef met zelfrijdende bagagerobots
Luchthaven Schiphol test deze maand samen met KLM en fabrikant Smart Airport Systems een zelfrijdende ‘bagagetrekker’. Dat is het voertuig dat als een soort locomotief een reeks karretjes met koffers en vracht over het vliegveld sleept. Schiphol wil hiermee onderzoeken of het laden en lossen van vliegtuigen efficiënter, veiliger en schoner kan, schrijft Het Parool.
De eerste tests met de zelfrijdende kar worden op een afgesloten deel van het vliegveld gehouden. "Het blijft spannend om een zelfrijdend voertuig los te laten op het luchthaventerrein", zegt innovatiedirecteur Hassan Charaf. "We willen vooral zien hoe de voertuigen zich gedragen, zowel in de bagagekelders als buiten op het platform. Dan moeten we nog even niet de gewone operatie dwarszitten." Later in de maand moet het autonome voertuig gaan meerijden met het normale luchthavenverkeer.
De bagagetrekker is uitgerust met sensoren die registreren waar het voertuig zich bevindt en wat er om hem heen gebeurt. Het vliegveld kan een erg drukke omgeving zijn, waarbij de kar ruimte moet delen met tankwagens, cateringtrucks, loopbruggen, vliegtuigtrappen en de vliegtuigen zelf.
Kunstmatige intelligentie
De zelfrijdende bagagekar is niet de enige innovatie die Schiphol onderzoekt. Zo zijn bij een aantal gates camera’s opgehangen die alle handelingen rond de aankomst en het vertrek van een vliegtuig registreren. Daarbij gaat het om het laden en lossen van vracht en koffers, maar ook om het legen van de toilettanks en het regelen van de catering. De beelden worden vervolgens beoordeeld met kunstmatige intelligentie om te onderzoeken hoe het proces efficiënter kan.
De luchthaven denkt niet dat de automatisering en robotisering afbreuk zal doen aan de werkgelegenheid. "We willen het werk veiliger maken. We hebben straks juist hard mensen nodig voor handelingen die moeilijker te automatiseren zijn", zegt Charaf.
Meer weten over Huawei en Internet of Things? Klik hier.