RFID-tag moet arbeids- en voedselverspilling voorkomen in Japan

ANP | 30 oktober 2020 | 10:37 | Foto: ©ANP RFID-tag moet arbeids- en voedselverspilling voorkomen in Japan

In Japan worden tests uitgevoerd met broodjes en andere verse producten die voorzien zijn van een RFID (radio-frequency identification)-tag en zo automatisch hun prijs verlagen naarmate ze langer in het schap liggen. Op die manier worden mensen gestimuleerd de wat oudere broodjes en snacks te kopen, waardoor er minder voedsel verspild wordt, en hoeven medewerkers niet handmatig te controleren of producten nog goed zijn.

Een RFID-tag werkt op basis van elektromagnetische straling en kan informatie ontvangen en verzenden. Zo'n tag werkt beter dan een barcode omdat die precies met een scanner moet worden uitgelezen, terwijl RFID ook op afstand werkt. De producten liggen op een speciale 'smart' schap, dat niet alleen over een RFID-lezer beschikt maar ook automatisch het display kan aanpassen waardoor mensen zien dat een product tijdelijk goedkoper is, schrijft vaknieuwssite The Register.

Daarnaast is er een app ontwikkeld waarmee mensen kunnen zien of er in de buurt producten tijdelijk in de aanbieding zijn bij nabije supermarkten. Ook is er een spaarsysteem waarbij consumenten worden beloond als ze voor de producten kiezen die binnenkort over de datum gaan, in plaats van voor de versere producten.

Krimpende bevolking, weinig personeel

In Japan zijn heel veel kleine supermarkten zoals de Seven Eleven Japan, waar niet alleen houdbare producten maar ook veel broodjes, rijstballen en andere snacks worden aangeboden. Maar Japan kampt met ernstige vergrijzing: de bevolking in Japan krimpt zelfs. Daarom is het lastig voor al deze supermarktjes om voldoende personeel te vinden. Het is zelfs een standpunt vanuit de overheid dat ‘arbeidsverspilling’ moet worden voorkomen. Door deze tags zijn minder supermarktmedewerkers nodig en hoeft er minder eten te worden geproduceerd, wat op twee manieren arbeidsverspilling kan beperken.

Een doorbraak in het project was de ontwikkeling van een RFID-tag die tot wel 5 minuten in een magnetron van 950 watt kan worden geplaatst, schrijft nieuwssite Forbes. Voordat de tags bestand waren tegen de magnetron traden daar vaak problemen mee op, omdat consumenten niet door hadden dat ze de verpakking moesten verwijderen voor ze hun eten in de magnetron deden. De aluminium onderdelen in de tag konden voor vonken zorgen en de magnetron beschadigen. Met de nieuwe tags is dat risico zo goed als verdwenen. Daarnaast moet de prijs van de RFID-tags zo laag worden als 1 yen - nog geen eurocent. Hiermee wordt het voor supermarkten echt interessant om de tags te gaan gebruiken.

Meer weten over Huawei en Internet of Things? Klik hier.