ProRail meet met sensoren of reizigers 1,5 meter afstand houden
Spoornetbeheerder ProRail meet met sensoren of reizigers 1,5 meter afstand houden van elkaar op het station. Samen met de Technische Universiteit Eindhoven wordt met die sensoren onderzocht hoe het gedrag van de mensen op het station is veranderd sinds het uitbreken van de coronacrisis. Zo kunnen nieuwe knelpunten op de stations worden herkend.
"Met betere informatie kunnen we betere stations ontwerpen, gerichter gaan communiceren naar onze reizigers en pilotprojecten op het station evalueren," zegt Frank van Schadewijk, loopstroomdeskundige bij ProRail. "Zo zijn we bezig met hightech oplossingen, zoals realtime informatie over drukte en automatische speakers, om de doorstroming op het perron te verbeteren." Van Schadewijk denkt dat de inzichten uit het onderzoek ook na de 1,5 metersamenleving van pas kunnen komen.
De onderzoekers stonden wel voor een lastige opgave rond leden van hetzelfde huishouden. Die hoeven immers geen afstand tot elkaar te houden. "We ontwikkelden een algoritme dat heel precies én realtime mogelijke familie-achtige groepen kan herkennen," zegt onderzoeker Alessandro Corbetta van de TU Eindhoven. Het algoritme is volgens de onderzoeker snel en makkelijk schaalbaar en heeft maar weinig rekenkracht nodig.
Bestaande sensoren
De sensoren die voor het onderzoek worden gebruikt, hangen al sinds 2017 boven het perron van spoor 5 op Utrecht Centraal. De looppaden van reizigers worden er anoniem mee gevolgd. Dat gebeurt door een ‘diepte-vingerafdruk’ te maken, waarbij in een fractie van een seconde wordt bekeken hoe hoog iemands hoofd, schouders, armen en benen zitten. Dat is voldoende om voetgangers te identificeren en hun trajecten te bepalen en zou volgens de onderzoekers de privacy waarborgen.
Meer weten over Huawei en Internet of Things? Klik hier.