Nederlandse startup wil onlinelessen verbeteren met 3D-lokaal
De Nederlandse startup VR-Spaces wil de manier waarop scholen hun leerlingen op afstand onderwijzen verbeteren met een ‘3D Virtual Classroom’. Daarin loopt de docent rond in een driedimensionale virtuele ruimte met drie presentatieschermen, terwijl de webcambeelden van de leerlingen onderin het scherm te zien zijn.
Interactie tussen studenten en docenten is mogelijk via digitale notitieblaadjes en met polls. Het bedrijf hoopt hiermee een alternatief te bieden voor videobelsoftware zoals Google Meet, Microsoft Teams en Zoom. "Online lesgeven met een videoconferentie-oplossing is niet optimaal", vindt VR-Spaces-oprichter Johan Jongkind. "Er is gewoon te weinig schermruimte voor de leraar, de leerlingen, het presentatiescherm èn alle interactieve elementen. Met onze Virtual Classroom kan de trainer op een veel realistischere manier de training geven en de interactie aangaan met zijn studenten."
Jongkind zegt dat de dienst nu nog een losstaande applicatie is, maar in de toekomst moet implementatie in bestaande platforms voor digitaal onderwijs mogelijk worden.