Nederland experimenteert met automatische rem elektrische fietsen
De Nederlandse overheid heeft een project gefinancierd waarbij de elektrische motor van fietsen automatisch wordt uitgeschakeld als ze bepaalde drukke (woon)gebieden in rijden. Dat schrijft The Guardian. De technologie is met succes getest op vier kilometer fietspad vlakbij Schiphol en werd gefinancierd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat er 1,3 miljoen euro voor heeft vrijgemaakt. Ook Schiphol heeft in het project geïnvesteerd, omdat het bedrijf wil dat werknemers vaker op de fiets naar het vliegveld komen.
De non-profitorganisatie Townmaking Institute heeft het concept ontwikkeld en werkt nu samen met fabrikanten van elektrische fietsen en de overheid om de technologie in 2022 op grotere schaal te kunnen uitrollen. Het gaat hier overigens om het afremmen van de snellere e-bikes, de speed pedelecs, die snelheden van 45 kilometer per uur halen.
Bij de proef werd een ‘bebouwde kom’ van Schiphol virtueel afgebakend door middel van gps. Op en rond de luchthaven was eerder al de hele fietsinfrastructuur in kaart gebracht met een elektrische bakfiets met een 360-graden camera, schrijft het Parool. Dankzij software kregen fietspaden, bewegwijzering, verkeersborden en verlichting een plekje op de kaart. Het automatisch afremmen is een deel van de proef - er wordt ook gekeken naar het afstemmen van de snelheid op de verkeerslichten onderweg, zodat fietsers in een groene golf terechtkomen. Ook zouden stuurtrillingen de fietser kunnen waarschuwen dat er drukte op de weg wordt verwacht.
Niet bedrijven, maar de overheid moet beslissen
Vorig jaar kwamen er 65 mensen om het leven door een ongeluk op een elektrische fiets, waarvan een groot gedeelte bestond uit mannen van boven de 65 jaar. Indranil Bhattacharya is technologiestrateeg bij het Townmaking Institute. Hij zegt dat bij de eerste gesprekken met fabrikanten van e-bikes de bedrijven niet erg enthousiast waren, maar dat ze gaandeweg wel begrepen dat de beslissing hoe hard een fiets ergens kan niet genomen moet worden door een privaat bedrijf, maar dat dat een zaak is van burgers en de overheid. Op dit moment worden er gesprekken gevoerd met Amsterdam, maar ook de provincies Noord-Holland en Gelderland hebben interesse.
Het uitschakelen van de motor is geen rigide proces, legt Bhattacharya uit. "Als het heel slecht weer is, met forse tegenwind, en een fietser moet vanuit stilstand in beweging komen, dan wil je juist dat die elektrische motor inschakelt. Het systeem zorgt er dan voor dat de motor blijft draaien. Het werkt een beetje zoals wanneer je je telefoon aanzet: de software van de fiets maakt een verbinding met de digitale infrastructuur. Die infrastructuur heeft bijvoorbeeld in de gaten dat de fietser een gevaarlijke situatie nadert, en waarschuwt de bestuurder door het stuur te laten trillen."
Meer weten over Huawei en Internet of Things? Klik hier.