Microsoft ontwikkelt met Mesh een platform voor VR en AR
Mesh is een nieuw platform van Microsoft dat ontwikkelaars in staat stelt toepassingen te maken voor onder meer augmented reality (AR) en virtual reality (VR). Bij augmented reality worden virtuele voorwerpen over het ‘echte leven’ geprojecteerd, zoals bij Pokémon Go, terwijl bij VR een hele nieuwe werkelijkheid wordt geconstrueerd.
De focus ligt bij Mesh vooral op ontwikkelingen voor AR- en VR-headsets. De apps die worden gebouwd via Mesh zouden onder meer virtuele vergaderingen en online leren verbeteren en levendiger maken.
AR en VR zijn onderdeel van mixed reality (MR), een ontwikkeling die Microsoft omschrijft als de ‘vierde golf’ binnen de computerwereld - na mainframes (de oudste, gigantische computers), personal computers en smartphones. Met MR worden computertoepassingen naadloos versmolten met de omgeving. Microsoft verwacht grote ontwikkelingen binnen mixed reality, onder meer nu mensen elkaar vanwege het coronavirus vaak niet in levende lijve kunnen treffen. Volgens Microsoft heeft meer dan de helft van de bedrijven die in de Fortune 500-index staan MR toegepast in hun bedrijfsvoering. Een voorbeeld daarvan is HoloLens, de MR-headset van Microsoft.
Het ontwikkelen van soepele MR levert uitdagingen op, zoals het maken van 3D-modellen van hoge kwaliteit en het synchroniseren van uitdrukkingen en activiteiten van mensen die zich op verschillende locaties bevinden. Mesh is zo ontwikkeld dat het platform ontwikkelaars moet helpen om dit soort problemen op te lossen.