Half miljoen Nederlanders heeft slimme deurbel

ANP | 8 september 2020 | 11:42 | Foto: ©ANP Half miljoen Nederlanders heeft slimme deurbel

Ruim een half miljoen Nederlandse huishoudens heeft een slimme deurbel bij de voordeur hangen. Dat meldt onderzoeksbureau Multiscope. Dat zijn apparaten die filmen wat er voor je deur gebeurt. Het populairste merk is Ring van Amazon, dat bijna de helft van alle slimme deurbellen levert.

Slimme deurbellen slaan de beelden vaak op, zodat je achteraf kunt terugkijken wie er midden in de nacht in je portiek stond. Ook kunnen ze via een app een seintje geven als de pakketbezorger aanbelt terwijl je niet thuis bent. Via de speaker van het apparaat kun je dan instructies geven over waar het pakketje achtergelaten kan worden. Volgens de politie kunnen de videodeurbellen helpen bij inbraken. Daarom worden ze in sommige wijken zelfs gratis uitgedeeld. Dat is echter niet zonder privacybezwaren: volgens de Autoriteit Persoonsgegevens mag de openbare ruimte alleen gefilmd worden als er een concreet gevaar is en niet doorlopend.

Een op de vijf huishoudens heeft inmiddels een vorm van slimme beveiliging, zegt Multiscope. Het populairste beveiligingsapparaat blijft de beveiligingscamera: tien procent van de consumentenhuishoudens beschikt daarover. Volgens Multiscope is slimme beveiliging een groeimarkt: een op de vijf consumenten is van plan om binnen een jaar iets in die categorie aan te schaffen.

Half miljard

In totaal hebben Nederlanders 550 miljoen euro aan slimme beveiligingsapparaten uitgegeven. Het meeste geld daarvan ging naar beveiligingssystemen (227 miljoen euro) en beveiligingscamera’s (183 miljoen euro). Met de relatief goedkopere deurbellen wordt minder omgezet: 64 miljoen euro. Dat is wel een verdubbeling ten opzichte van hoeveel er in 2018 aan was uitgegeven.

De cijfers zijn afkomstig uit de Smart Home Monitor, een onderzoek naar domotica in Nederland van Multiscope. Daarvoor zijn ruim zesduizend Nederlanders ondervraagd.

Meer weten over Huawei en Internet of Things? Klik hier.