GM pioniert met batterijen die draadloos kunnen communiceren
General Motors heeft aangekondigd dat in hun nieuwe batterijsystemen elke module een eigen battery management system (BMS) krijgt. Nu zegt GM dat die modules ook nog eens draadloos kunnen communiceren, schrijft Forbes. Een batterij voor een elektrische auto bestaat uit een pakket van verschillende modules - verschillende batterijen die samen de energiebron vormen.
Traditioneel gezien wordt de batterij van een elektrische auto beoordeeld op het niveau van het hele pakket aan modules. Nu kan er op meer gedetailleerd niveau gekeken worden naar de status van elke individuele module. Dit betekent dat de modules ook niet allemaal meer hetzelfde hoeven te zijn, maar dat in één pakket verschillende modules kunnen worden geïnstalleerd met verschillende celtypes en outputs.
Een voordeel van die verschillende modules is dat als een module de geest geeft, deze kan worden vervangen door een nieuwe module die misschien technologisch gezien al geavanceerder is - zonder dat het hele pakket hoeft te worden vervangen. Hierdoor hoeft GM niet voor elk type batterij die ze ooit hebben geïnstalleerd een voorraad te bewaren voor als oude voertuigen gerepareerd moeten worden. En daarbij kunnen oude modules ook makkelijker worden hergebruikt, bijvoorbeeld als energie-opslag.
Lichtere batterij, minder stroom
Het grote voordeel van de draadloze communicatie is dat er veel minder fysieke connecties nodig zijn tussen elke module. Door de draadloze communicatie heeft GM de hoeveelheid draden met tot wel 90 procent terug kunnen dringen. Dit zorgt weer voor een lichtere batterij, waardoor het voertuig minder energie verbruikt. Nu elke module met de andere modules en het voertuig kan communiceren kan voortdurend worden gecontroleerd hoe ‘gezond’ een module is en daarmee de output balanceren. Dit zorgt ervoor dat batterijen langer meegaan, en dat is belangrijk omdat de batterijen nu nog vaak het duurste onderdeel van een elektrische auto zijn.
Het enige gevaar van deze draadloze communicatie is de mogelijkheid dat een hacker toegang krijgt tot het systeem en daarmee van een afstand de modules kan herprogrammeren. GM heeft geen specifieke details vrijgegeven over hoe het de voertuigen daartegen wil beschermen, maar heeft al in 2015 wel een speciaal cybersecurityteam samengesteld dat dit soort aanvallen moet voorkomen.
Meer weten over Huawei en Internet of Things? Klik hier.