Game Boy zonder batterij wijst weg voor acculoze IoT
Een Game Boy waarvan de batterij nooit leeg kan, het klinkt als het ultieme speelgoed. Toch is het een wetenschappelijk instrument ontwikkeld door onderzoekers van de TU Delft en de Amerikaanse Northwestern University. Ze willen met het apparaat de grenzen van "batteryless intermittent computing" oprekken, een techniek waarmee Internet of Things-apparaten in de toekomst geen accu meer nodig hebben.
Bij intermittent computing halen apparaten energie uit hun omgeving. Dat is vaak maar beperkt, waardoor ze soms wel honderd keer per seconde uitvallen. De truc is om ervoor te zorgen dat ze hun taken toch nauwkeurig uit kunnen voeren, door bijvoorbeeld het geheugen goed te beheren en de verstreken tijd precies bij te houden.
De onderzoekers hebben een spelcomputer gebouwd die sterk lijkt op de originele Nintendo Game Boy uit 1989. Rond het scherm zijn zonnepanelen geplaatst. De speler wekt zelf ook energie op door de knoppen in te drukken. Het systeem is van binnen totaal herontworpen, waardoor het spel continu opgeslagen wordt. Moest je vroeger eerst je level voltooien voor je je voortgang kon opslaan, met de intermittent Game Boy speel je verder vanaf het exacte moment dat het apparaat uitviel. Op een redelijk zonnige dag valt het apparaat minder dan een seconde uit bij elke tien seconden speeltijd. Volgens de makers is dat acceptabel voor spellen als Tetris, maar niet voor snelle actiegames. Ook maakt de Game Boy nog geen geluid.
Met hun project hopen de onderzoekers aandacht te vestigen op de open vragen die er zijn bij het toepassen van intermittent computing voor gebruikers. Ze hopen een rol te spelen in het onderzoeken van de wisselwerking tussen mens en intermittent systeem. Bovendien willen ze de afhankelijkheid van batterijen verminderen. Die zijn duur, hebben een beperkte levensduur en zijn bovendien schadelijk voor het milieu.
Meer weten over Huawei en Internet of Things? Klik hier.