Facebook werkt aan ‘smart audio’
Facebook heeft in een blogpost aangekondigd stappen te zetten in virtual reality en augmented reality op audiogebied. Hierbij zijn ze vooral bezig om ‘social presence’ in een VR- of AR-ervaring te verbeteren.
Het probleem bij VR en AR is nu dat iemand een koptelefoon op kan zetten en dat het via een scherm of VR-bril lijkt alsof die persoon zich in een andere omgeving begeeft, maar dat het geluid daarbij achterblijft. Facebook Reality Labs Research werkt aan een geluidservaring die ‘niet te onderscheiden is van de realiteit’ en die volgens Facebook ‘het menselijk gehoor opnieuw definieert’. Daarbij lijkt het Facebook vooral te gaan om het dempen van irrelevant achtergrondgeluid en het versterken van wat de luisteraar wil horen.
Om te bepalen welke geluiden een gebruiker wil horen wil Facebook hun AR-glasses gebruiken om via microfoons geluid op te pikken en dan op basis van de bewegingen van iemands hoofd en ogen te identificeren waarin iemand het meest geïnteresseerd is. Iemand die in een drukke bar naar een tv kijkt, zou dan het geluid van de tv harder te horen krijgen.
Maar ook in een virtuele vergadering zijn er mogelijkheden. Nu kan het door VR lijken alsof iemand rechts naast je zit, maar door het geluid aan te passen kan het vervolgens ook klinken alsof iemand rechts naast je zit. De technologie lijkt ook mogelijkheden te bieden voor mensen met gehoorproblemen.
Meer weten over Huawei en Internet of Things? Klik hier.