Kunstmatige intuïtie kan financiële criminaliteit bestrijden
Kunstmatige intelligentie neemt mensen op dit moment al veel werk uit handen, zeker als het gaat om het analyseren van grote hoeveelheden data. Maar AI gedijt nu vooral goed wanneer van tevoren bekend is waarnaar gezocht moet worden en wat de regels zijn. Bij nieuwe, onbekende scenario’s tast kunstmatige intelligentie nog in het duister. Er is behoefte aan AI die niet alleen de data analyseert die het voorgeschoteld krijgt, maar die op basis van intuïtie aanvoelt dat er iets niet klopt.
Dit noemen ze ook wel artificiële intuïtie - computers identificeren kansen en gevaren zonder dat er van tevoren tegen ze verteld is waar ze naar moeten zoeken. Vijf jaar geleden leek zoiets nog onmogelijk, maar bedrijven als Google, Amazon en IBM zijn hard aan de weg aan het timmeren om de technologie te creëren die zoiets mogelijk maakt.
Het idee is als volgt: een computer krijgt een dataset gepresenteerd. Die data wordt door de computer geanalyseerd en vervolgens ontwikkelt de computer een soort taal die op basis van wiskundige modellen het het totaalplaatje representeert van de data die het heeft gekregen. Vervolgens gaat de computer aan de slag en identificeert het alle waarden die niet goed in het totaalplaatje lijken te passen.
Het onbekende onbekende
Deze technologie biedt perspectief in vrijwel alle sectoren, maar met name in de financiële sector wordt er met interesse naar kunstmatige intuïtie gekeken. Daar zou het goed van pas komen om financiële cybercriminaliteit te bestrijden, die vaak verstopt is in gigantische hoeveelheden transacties en die daardoor met het menselijke oog vrijwel onmogelijk te traceren zijn - simpelweg omdat je niet weet waar je moet zoeken. Met gecompliceerde algoritmes kan kunstmatige intuïtie de vijf meest invloedrijke parameters uit tienduizenden transacties selecteren en die presenteren aan financieel analisten.
Als die analisten die parameters zien, kunnen ze vaak direct vaststellen met wat voor soort criminaliteit ze te maken hebben. Door kunstmatige intuïtie de data eerst te laten voorsorteren en verborgen relaties tussen transacties laten zien kunnen banken de ‘onbekende onbekende’ activiteiten ontdekken.
Meer weten over Huawei en Kunstmatige Intelligentie? Klik hier.