Japanse fabrieken zetten AI in voor kwaliteitscontrole
Japanse fabrieken zetten kunstmatige intelligentie in voor kwaliteitscontrole, meldt Reuters. Robots checken voortaan of de producten die van de lopende band rollen aan alle eisen voldoen. Dat werk werd altijd door mensen gedaan, maar door regels omtrent social distancing is dat moeilijker geworden.
Zo zet de producent van auto-onderdelen Musashi Seimitsu voortaan een robotische arm in die checkt of kegeltandwielen oppervlakteschade hebben. Dat kan de robot in twee seconden, ongeveer even lang als een getrainde medewerker nodig heeft.
In Japan was het decennia lang gebruikelijk dat mensen continu productielijnen in de gaten houden om onregelmatigheden op te merken. Het is een flinke klus om die inspecties aan robots over te laten, omdat die robot dan alle mogelijke problemen met een onderdeel moet weten te herkennen. Daarom zijn de algoritmen andersom getraind: met perfecte voorbeelden van hoe het er wél uit moet zien. Als een product er dan anders uit ziet, weet het algoritme dat er iets mis is.
Geïnspireerd op medische methoden
Die methode is geïnspireerd op algoritmen voor medische diagnoses: die weten hoe een gezond orgaan eruit ziet en pikken dus de gevallen waarin iets mis is, eruit. Musashi Seimitsu werkt voor de ontwikkeling van de kwaliteitscontrolerobots samen met AI-startup SixAI. De robots worden ook aan andere fabrikanten verhuurd.
Ook andere Japanse fabrikanten zetten in op AI-controles, schrijft Reuters. Zo wil printerfabrikant Ricoh alle productielijnen voor toners automatiseren. Sinds april houden technici de productieapparatuur al vanuit huis in de gaten.
Musashi Seimitsu verwacht niet dat AI mensen op de werkvloer zal vervangen. "AI vraagt niet waarom iets gebeurt. We hopen met robotisering onze medewerkers meer tijd te geven om te onderzoeken hoe en waarom fouten voorkomen," zegt een woordvoerder tegen Reuters.
Meer weten over Huawei en Kunstmatige Intelligentie? Klik hier.