Hoorzitting legt concurrentiestrategieën Amazon bloot

ANP | 30 juli 2020 | 12:22 | Foto: ©ANP Hoorzitting legt concurrentiestrategieën Amazon bloot

Bij de hoorzitting in het Huis van Afgevaardigden waar Amazon, Google, Facebook en Apple verantwoording moesten afleggen over vermeende monopoliepraktijken is meer duidelijk geworden over de manier waarop Amazon concurrenten de pas afsnijdt.

Zo werden er e-mails gepresenteerd waaruit blijkt dat Amazon in 2009 bewust luiers met verlies verkocht om zo de webshop Diapers.com weg te concurreren - en ze zo min of meer hebben gedwongen om een overname te accepteren. Dat schrijft Wired. In een e-mail schrijft een Amazonmedewerker dat deze ‘gasten’ hun grootste concurrent zijn en dat ze hun prijzen moeten aftroeven, ongeacht het verlies dat ze daarmee maken. Volgens de commissie blijkt uit documenten dat Amazon bereid was tot wel 200 miljoen dollar te verliezen om hun plan uit te voeren.

Het is illegaal om producten (tijdelijk) met verlies te verkopen en zo een concurrent uit de markt te duwen.

Ook heeft CEO Jeff Bezos moeten toegeven dat hij niet kan garanderen dat zijn bedrijf zijn eigen regels heeft geschonden door de verkoopdata van derde partijen te gebruiken om zijn eigen producten in de markt te zetten.

Naast Amazon is ook bij de andere drie techreuzen aangetoond dat ze concurrenten hebben opgekocht om zichzelf een sterkere positie te verschaffen of om rivalen op hun eigen platform te dwarsbomen.

Meer weten over Huawei en Digitale Transformatie? Klik hier.