De kracht van AI in de gezondheidszorg zit hem in administratie
AI heeft de potentie om de gezondheidszorg blijvend te veranderen. In eerste instantie denken we aan robots die zelfstandig openhartoperaties uitvoeren of algoritmes die binnen enkele seconden de meest gecompliceerde diagnoses uitvoeren. Toch zal de eerste ‘revolutie’ in de praktijk een stuk saaier - maar zeker niet minder nuttig - zijn: als administratiehulpje.
In samenwerking met Philips heeft MIT Technology Review een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat AI in de gezondheidszorg vooral een impact maakt op het gebied van kwaliteitscontrole, klantenservice en administratie. Door hier lasten te verlichten, hebben professionals in de gezondheidszorg minder last van stress en frustratie door administratieve rompslomp en houden ze meer tijd over om zich te focussen op onderzoek of patiëntenzorg.
Bijna 40 procent van de organisaties binnen de gezondheidszorg of farmaceutische industrie maakt meer dan twee of drie jaar gebruik van kunstmatige intelligentie. Als aan werknemers in de gezondheidszorg wordt gevraagd waar ze de meeste potentie van AI zien, dan zeggen zij ook: administratie. Een anesthesioloog die in het rapport aan het woord komt zegt na meer dan 35 jaar in de gezondheidszorg te hebben gewerkt zo gefrustreerd te zijn geraakt met de tijd die hij kwijt is aan administratie dat hij zelfs heeft overwogen eerder met pensioen te gaan.
Meer dan automatisatie
Kunstmatige intelligentie zou volgens het rapport goed kunnen worden ingezet om saaie, repetitieve taakjes te automatiseren. Maar er is meer. Ook aan de patiëntkant van de zorg kan AI worden ingezet om processen soepeler te laten verlopen. Bijvoorbeeld door no-shows te analyseren en daardoor bij elke patiënt een risico-inschatting te maken van hoe groot de kans is dat deze patiënt niet op komt dagen voor een afspraak. No-shows kosten ziekenhuizen namelijk veel tijd en geld. Als de kans groot wordt ingeschat dat een patiënt de afspraak vergeet, dan kan het ziekenhuis op tijd extra contact zoeken om te zorgen dat de patiënt wél op tijd verschijnt.
Tot slot zou het inzetten van AI voor administratieve taken meer ruimte vrij kunnen maken om na te denken over nieuwe manieren waarop AI ingezet kan worden. Op die manier helpt de implementatie van kunstmatige intelligentie om verdere, rijkere toepassingen mogelijk te maken. Uit het onderzoek blijkt dat een meer complexe toepassing van kunstmatige intelligentie vaak uitblijft omdat er simpelweg te weinig mensen beschikbaar zijn om zich hier binnen een organisatie op een constructieve manier mee bezig te houden.
Meer weten over Huawei en Kunstmatige Intelligentie? Klik hier.