Terug naar overzicht Archief

Steeds meer aandacht voor misbruik in de gamewereld

ANP | 25 June 2020 | 09:06 | Foto: © 2020 ANP
Afbeelding nieuwsbericht

Afgelopen woensdag boycotten zowel streamers als gebruikers van het gameplatform Twitch de service om aandacht te vragen voor seksuele intimidatie en discriminatie. Tegelijkertijd wilde een (kleine) groep gamers het spel The Last of Us Part II boycotten omdat de hoofdpersoon een lesbische vrouw is. Gamebedrijven worstelen met de drang om hun publiek te pleasen en tegelijkertijd gehoor te geven aan de oproep om meer inclusiviteit.

In de beginperiode van videogames, met consoles als de SEGA, was de doelgroep voor ontwikkelaars nog het hele gezin. Oud en jong, man en vrouw. Maar in de jaren 90 veranderde dat met de komst van de Playstation 1, legt Anita Sarkeesian uit aan Polygon. Sarkeesian is mediacriticus en schrijft veel over de positie van vrouwen in de gamewereld. "In de jaren 90 veranderde de toon van advertenties voor games en de spellen zelf. Denk aan Lara Croft, waarin niet alleen de marketing maar de game zelf ook behoorlijk seksistisch is."

Doordat consoles zich specifiek op mannen en jongens begonnen te richten, werd daarmee het beeld versterkt dat gamen iets is dat van ‘nature’ beter bij het mannelijke geslacht past. De werknemers in gamestudios zijn ook nog steeds voor het grootste gedeelte mannelijk, waardoor er volgens veel critici te weinig aandacht is voor het vrouwelijke perspectief in games.

Seksueel misbruik in de industrie

Maar naast de personages in de games spreken ook steeds meer vrouwen in de industrie zich uit over seksueel misbruik binnen de gamebedrijven, en vrouwelijke gamers en streamers zeggen op vrijwel dagelijkse basis met seksuele intimidatie te maken te hebben. Zo zijn er vrouwen die bijvoorbeeld niet meer hun microfoon aanzetten, omdat ze direct nare opmerkingen krijgen als mannen horen dat ze met een vrouw aan het spelen zijn.

Naast vrouwonvriendelijk gedrag wordt er ook geklaagd over racisme op streamingplatforms en in de online gamecommunity. Zo zouden de (hoofd)personages van de meeste games niet divers genoeg zijn.

Verandering

Nu begint dat langzaam te veranderen. In games zoals Assassin’s Creed kun je voortaan niet alleen een mannelijke, maar ook veen rouwelijke hoofdpersoon kiezen. In het vervolg op het immens populaire The Last of Us is de hoofdpersoon een vrouw die een lesbische relatie aangaat. En de nieuwe Spiderman-game heeft een hoofdpersoon die half zwart en half Zuid-Amerikaans is.

Toch is er nog veel kritiek op de ‘toxic’-cultuur in de gamewereld. Gamebedrijven worstelen om gehoor te geven aan die kritiek en tegelijkertijd niet de meer traditioneel ingestelde gamers teveel tegen de borst te stuiten, die niet graag vernieuwing zien. Op streamingplatforms en binnen online games gelden al langer regels die pestgedrag of discriminatie moeten voorkomen, maar het handhaven daarvan gebeurt nog niet altijd even streng. Twitch heeft nu na een 24 uur durende boycot van het platform wel aangegeven strenger te gaan controleren op mensen die ongewenst gedrag op het platform vertonen, en deze mensen van het platform te gaan verwijderen.